Saturday, August 06, 2011

TalenT @ Hard WorK

Assalamualaikum...

aku sekarang ni tido x menentu..fikiran terlalu kacau tambahan lagi tilam yg keras menyebabkan sistem peniduran tidak berjalan lancar..banyak bende aku pikir semasa aku baring pejam celik mostly about my own future. Apa aku nk buat lepas abis belajar, keje kt mana, berapa lama keje opis yg sama, kawen bila (ni paling pening pikir), recording berjaya atau x...bende2 ni besenye muncul menjadi igauan & kekacauan minda bila keseorangan..tapi hari ni aku nak cite pasal talent@hobby@hard work= mana yg menjamin hidup??

negara dah maju. manusia berevolusi. dari theoretical caveman kepada zaman hipster. gaya hidup berubah. sains dan teknologi peneraju utama dalam pembangunan sesebuah negara. that's the main thing in surviving the modern world. But are we living for the world or are we living for our life?

ade 2 perkara aku nk sebut; talent dan kerja keras. Dua2 ni bole menjana kehidupan tapi yg mana yg boleh menjana smpai akhir hayat?? yg mana yg boleh buat hidup jadi senang?? jawapannya dua2 boleh tapi soalan yg cepumas ialah which one do you enjoy most?? Jawapan itu terpulang kepada individu itu sendiri..certain org kalo yg mmg xde talent tu akan kata kerja keras la enjoy, duit masyukkk~~..tapi org yg ade talent lak kata talent yg ade jgn disia2kan...tu dari dua pihak yg defend their side, but what about the other side, the middle man?? x tahu mana satu nk pilih? mereka ade talent tapi mereka juga rajin bekerja, di mana kerja itu bukan talent mereka..

kesempitan pemilihan ini biasanye terjadi kepada golongan2 middle man termasuk lah aku..ade talent tp talent tu biasenya dijadikan hobi sahaja dan memilih untuk berkerja keras yg lagi menjamin masa depan..ade beberapa faktor mereka tidak menggunakan talent yg sedia ada:

1. not knowing how


kebanyakkan orang seperti aku juga, tidak tahu camne untuk menggunakan talent mereka itu untuk dibwa pergi lagi jauh..maksud aku tidak tahu cmne nk menonjolkan talent mereka itu agar boleh dijadikan mta pencarian hidup...di sini marketing, try & fail & retry, keberanian memainkan peranan...kebanyakkan mereka dan juga aku tidak tahu marketing cmne, atau maybe xde modal pun nk start atau paling bangsat punya alasan, masa xde..mencari kaunseling atau pakar adalah dinasihatkan.

2. not in decision


selalu berlaku jika akal dan minda tidak kuat. Selalunya ibu bapa, orang lain atau keadaan sekeliling yg membuat keputusan dalam mengerusi kehidupan seharian. Ini serupa orang yg malas berpikir atau tidak mahu berpikir atau tidak mahu sakitkan hati orang len. Tapi keputusan untuk membuat pilihan bukan di tangan mereka nak buat camne. Orang2 cmni sesuai berjumpa pakar psikologi sebab mereka sebenarnye kanak2 berumur 10 tahun di dalam badan 32 tahun..SEDIHHH!!~~

3. Talent 50% - Hard Work 50%



yg ni lagi kasihan. ade talent tapi talent tu xdelah tahap dewa atau maharaja. besenye disebabkan ikut2 membe time sekolah dulu ataupun saje mencuba2 tapi melekat lak tbe2..tapi at the same time kerja kuat tapi xde lah kuat sangat smpai nk stayup opis setiap malam. bese time keje kuat bile ade submission atau dekat2 time ade presentation..last minute punya hard work r..disebabkan keadaan 50-50 ini, kehidupan pun jadik gelabah tahi dan tidak menentu. kadang2 rasa nk menjadikan talent kehidupan seharian tetapi bila dipikir2 kerja kuat lagi untung tapi pikir2 lagi nk enjoy life tapi pikir2 lagi..ah smpai bile2 pun pikir2, na na nananana na~~ (lagu ape tah). perkara begini jangan di bawa main2. seeloknya meminta panduan dari tuhan semoga diberikan apa yg terbaik untuk diri. pendapat kawan2 serta orang ramai boleh juga diguna pakai..kalo rase nak tunjuk talent depan dorg pun bole, tapi setakat boleh main 4 chord je simpan balik gitar tu..jap, aku tarik balik, korg boleh jadik femes dengan bermain hanya 4 chord sahaja. ini zaman tiada pengertian terhadap penghayatan muzik. semua pun bole.

4. study bende len, suka bende len
masalah ni berlaku selepas dapat keputusan spm. Keputusan yg bagus menyebabkan kesenangan dalam memilih course yg berminat tetapi bagaimana jika keputusan adalah 50-50 dan ala kadar sahaja? kalo course yg berminat tu ade kat dalam ipta sonang keje, tapi kalo kalo hanya ade dalam ipts? yuran mahal x mampu, kecuali kalo benar2 mahu amik loan la, tp kalo nk amik loan pun x mampu? di sini ade beberapa pilihan seperti ko melepaskan keinginan ko nk amik course yg diminati dan meneruskan dengan pilihan kedua iaitu pilihan yg bolehla~..atau meneruskan dengan minat anda dengan berusaha sendiri tnpa masuk mana2 U, ade modal buat bisnes sndiri sudeyy~~~

sekarang hidup aku suda terurus sedikit, xde pening2 sangat..mebi aku sudah clearkan fikiran tapi besenye sebelum nak tido, bile org x online kt skype, n bile fb xde pape menarik, mulalah aku rungsing x tentu pasal..disini saya ingin katakan jikalau anda mengalami pengalaman seperti saya, haruslah anda berzikir atau melakukan perkara2 yg mendekatkan diri kepada Allah, lagi tenang jiwa dan raga..

so back to the topic, everything has its pros and cons..choose the best for your own life..aku kagum ngan akak aku, Kak Mai sbb die belajar lain tapi minat die lagi ke arah lain, ade ups and down tapi asalkan hepi buat bnda yg ko suka, itu sudah memadai...maybe aku selepas abes belajar ni dan aku try focus on the thing i like most, insyallah aku akan menjadi seperti die, well maybe x segempak die sbb die berani, aku kurang berani sket, lalu pagoh malam2 pun masih cuak2 lagi...ok sampai sini sahaja cerpendek aku, aku masih lagi sempit pikiran bile nak buat penutup post ni..lepas ni aku cuba abeskan dengan pantun dua kerat..akhir kata, Assalamualaikum.



2 comments:

zul a.k.a kingsix said...

one word, thoughtful

missbby said...

tetiba aku kagum pasal ko boleh bercerita..kagum..kagum..